ostatní jezdecké styly
Voltiž
Voltižní ježdění se podle historických pramenů objevilo v roce 1509. Od roku 1766 bývaly tyto vystoupení řazeny k počátkům moderního cirkusu a posléze se kombinovaly s tancem a herectvím. Přesto se voltiž daleko více podobá gymnastice. Dá se tedy říct, že je to gymnastická akrobacie na cválajícím koni. U nás byl tento sport poměrně vzácný a teprve zásluhou několika nadšenců začalo voltižních klubů přibývat. Voltižní kluby byly v Kladrubech, Chomutově, Praze, na Severní a Jižní Moravě a v Tlumačově.
Do voltižního oddílu jsou přijímány zpravidla děti kolem věku 6 let. Podle výkonnosti jsou zařazeni do kategorií A**, A* (junioři), B, C, D.
V kategorii "D" cvičí děti jen v kroku a zjednodušené varianty cviků.
V kategorii "C" cvičí polovinu cviků povinné sestavy ve cvalu a druhou, náročnější polovinu, v kroku. Volná sestava se v obou kategoriích cvičí v kroku a je složena pouze z dvojic.
Schopnější cvičenci postupují do kategorie "B".Povinná i volná sestava se cvičí celá ve cvalu a do volné sestavy mohou být zařazeny i cviky ve trojicích.
Vyvrcholením je postup do kategorie "A", kde už je nutné ve cvalu zacvičit všechno. Ve volné sestavě se cvičí převážně ve trojicích. Kategorie "A*" je juniorská, je omezena horní věkovou hranicí 16 let a cvičí upravenou povinnou sestavu. Tyto dvě kategorie se mohou účastnit i ME, MS a WEG (Světové jezdecké hry). Od 14 let mohou kromě skupiny cvičenci závodit také v kategorii jednotlivců.
Povinná sestava obsahuje:
náskok, základní sed (upažení), váha (v C a D holubička), mlýn, střihy, stoj, odskok
Volná sestava se skládá:
z cviků jednotlivců, dvojic a trojic. Je složena ze statických a dynamických cviků, náskoků, seskoků a přechodů. Známkuje se obtížnost, provedení, choreografie, celkový dojem a chod koně.
Western











Endurance - Distanční ježdění
Distanční jízdy jsou soutěže v překonávání dlouhých vzdáleností. Tratě bývají dlouhé 25 až 160 km, přičemž je stanovena minimální rychlost. Ve většině soutěží bývá předepsána minimální rychlost 9 km/h. Povinné jsou veterinární kontroly před startem, během přestávek, v cíli, a také jeden den po soutěži. Tyto kontroly zamezují přílišnému vyčerpání koní. V tomto odvětví jezdeckého sportu hraje kvalitní výstroj ještě významnější roli než v jiných odvětvích. Jezdec tráví v sedle mnoho času, a proto je pro něj i pro jeho koně dobře sedící sedlo nepostradatelné. Čerstvě zakoupené nové sedlo a postroje jsou nevhodné, neboť kůže není dostatečně poddajná a způsobuje odřeniny. Také oblek jezdce musí být pohodlný. Příliš těsné, těžké nebo hrubé oblečení jezdce omezuje a zbytečně vyčerpává.
Kůň musí být minimálně pětiletý, než se můžeme zaměřit na specifický výcvik pro dálkové jízdy. Nejprve je potřeba, aby si kůň zvykl na procházení potoků, jízdu ve tmě, na chůzi po různorodém povrchu apod. Teprve když všechno jde dobře, začneme s kondiční přípravou. Pracovní zatížení pomalu zvyšujeme. To neznamená, že každý den najedeme více kilometrů. Kůň musí pracovat stále více (intenzivněji), ne déle.
Co je důležité aneb co bychom měli mít na paměti:(my koně)
Máš-li pocit, že se tvůj člověk stává příliš sebevědomým, měl by's uprostřed soutěže ztratit podkovu, nebo na konci klusové zkoušky trochu zakulhat. To jim zabrání ve zkoušení něčeho tak stupidního jako je "delší jízda".
Balvany na trati nejsou dobré.
Jsou obecně známé tím, že se na nich vyskytují "crew", z nichž na tebe cákají vodu, a také mohou pomoci tvému jezdci zpět do sedla.
Veteriny jsou darem od Boha.
Na veterině máš mnoho příležitostí, jak svého jezdce otrávit, a máš-li štěstí, dokonce jej donutit i sesednout. Sesednul-li tvůj jezdec, obcházej velké balvany velkým obloukem nejméně tři míle.
Lidské bytosti neumí číst mapy.
Sníš-li mapu jezdci ještě před startem, máš možnost lépe a dopodrobna strávit trasy a směry. Můžeš tak snížit pravděpodobnost, že se ztratíš. Jako bonus navíc může tvůj jezdec odložit čas startu, protože bude shánět za snědenou mapu náhradu.
Dobré vědro je pouze vědro s krmením.
Je třeba se vyhýbat chrstnutí vody kdekoli je to možné.
Studená voda na tvém krku ve chvíli, kdy jsi se po posledním kole zrovna zahřál, je - upřímně - urážka, kterou fakt nepotřebuješ. Uvidíš-li někoho s vodou, na poslední chvíli uhni. Budeš-li mít štěstí, vychrstnutá voda tě mine. Budeš-li mít opravdové štěstí, trefí voda je.
V případě ztrhujícího finiše by se měli oba zainteresovaní koně poradit a dohodnout o vítězství.
Nicméně nikomu neublíží, když se rozhodnete až těsně před cílovou páskou, aspoň tím udržíte lidské tvory v napětí. Krom toho můžete dostat extra dávku mrkve za to, že jste se snažili.
Vypadá-li tvá "crew"* znepokojeně, nejsou pravděpodobně ještě úplně připraveni.
V takovém případě se potřebuješ nutně napít (slazená, nebo obyčejná voda stačí, v každém případě to musí být ta, kterou ještě nestihli připravit). Pokud blazeovaně stojí u auta, očividně dobře připravení, neobtěžuj se pitím. Náleduj ostatní koně ještě než na tebe stačí vychrstnout další vodu.
Otevře-li se před tebou krásný travnatý úsek lákající ke cvalu, velmi pravděpodobně jsi někde odbočil špatným směrem.
V poslední veterině si udržuj puls tak asi 2 tepy nad maximální hranicí do doby asi tak jednu minutu před povinným vstupem do veteriny.
Tvého jezdce to zcela určitě neuspokojí.
* Crew jsou podivné humanoidní figurky s vodními nádržkami místo rukou. Většinou představují ty nepříjemnosti s chrstající vodou, ale mohou být i užiteční, protože mají na starosti krmení.

Drezura je další soutěž, při které jde hlavně o to, aby jezdec s koněm "splynuli", aby jezdec dával jen nepatrné povely a kůň je plnil jakoby sám od sebe. V této soutěži jde o koňské ladné pohyby a jezdcův perfektní sed a držení těla.
Na tento druh sportu se každý teplokrevník nehodí. Drezurní kůň by měl mít velmi ladné pohyby a perfektní elegantní chody. Drezura je jedna z nejtěžších druhů koňských sportů. Stejně jako u parkuru i v drezuře jsou dané stupně obtížnosti. Jsou úplně stejné, liší se jen v tom, že v drezuře se ke stupňům obtížnosti nepojí výška překážek, ale různě těžké drezurní cviky a figury.Některé drezurní cviky a figury
Couvání
Couvání je rovnoměrný pohyb zpět, ve kterém se nohy zvedají a došlapují v diagonálních párech. Nohy se mají dobře zvedat a zadní zůstávat na rovné čáře. Při couvání kůň, ať stojí nehybně, má zůstat "na přilnutí" a udržet si chuť k pohybu vpřed. Vážnými chybami jsou vzpírání se nebo ukvapenost pohybu, odpor nebo vyhýbání se ruce, uhýbání zádě z přímé linie, rozkročující se nebo neaktivní zadní nohy, vlečení předních nohou.
Kontracval
Je to vlastně cval na jinou nohu. Např. Jezdec, který jedena koni, cválajícím na pravou nohu, při kontracvalu ho nechá cválat na levou. Kontracval je cvik zvyšující ohebnost. Kůň udržuje své přirozené ohnutí ven z kruhu a je postaven na stranu vedoucí nohy. Jezdec se má vyvarovat zkroucení koně, které by způsobilo ztuhnutí a porušení čistoty chodu, musí zabránit vypadávání zádě z kruhu a musí omezit své požadavky ve shodě se stupněm ohebnosti koně.
Obrat kolem předkuJe to figura, při které se kůň zadní částí těla otáčí přes předních nohou, kterými pouze podupává téměř na místě.
Dovnitř plec
Je to figura, při které se kůň odklání od směru pohybu v úhlu asi 30 stupňů. Většinou se provádí u stěny obdélníku, takže se kůň odklání od stěny směrem dovnitř. Vnitřní přední noha kříží zepředu vnější přední nohu. Kopyta zadních nohou směřují dopředu a nekříží se.
Poloviční překrok
Je to cvik, při němž se kůň pohybuje diagonálně dopředu a zároveň do strany a je ohnutý ve směru, jímž se pohybuje.
Pasáž
Je to pomalý, velmi vysoký klus, který vyvolává dojem, jako by kůň pomalu plul nad zemí. Každý krok je ve vzduchu chvíli zadržen.
Piafa
Je to vlastně klus podobný pasáži, jenže kůň stojí na místě.
Každá série cviků má škáru hodnocení od 0 do 10 bodů. Samozřejmě i v drezuře existují trestné body a penalizace.
Tabulka penalizace:
1. omyl - 2 body
2. omyl - 4 body
3. omyl - 8 bodů
4. omyl - vyloučenRozhodčí hodnotí jezdce a koně stupnicí od 1 - 10.
Stupnice:
10 - vynikající
9 - velmi dobrý
8 - dobrý
7 - dosti dobrý
6 - uspokojivý
5 - dostatečný
4 - sotva dostatečný
3 - téměř špatný
2 - špatný
1 - velmi špatný
0 - nebyl předveden
Drezura se cvičí a závodí v tzv. drezurním obdélníku. Velikost tohoto obdélníku je 20x40m, ve vyšších stupních a v mezinárodních soutěžích 20x60m. Drezura se často jezdí za doprovodu hudby, což tento sport povyšuje na umění.
Drezurní sedlo




Všestrannost - Military
Všestrannost neboli military vzniklo původně z potřeb testovat způsobilost koní při náročných úkolech pro armádu.
Je to třídenní jezdecká disciplína všestranné jezdecké způsobilosti.
Hodnocení se provádí dle průběžného pořadí po každém soutěžním dni na principu trestných bodů, vítězí jezdec s dosaženým nejnižším počtem bodů po posledním dni.
Všestrannost se skládá ze tří jezdeckých disciplín rozdělených po jedné na jeden den:
DREZURA - hodnocení provedení předepsaných jednotlivých cvikůelegance + kontrola = jezdec s koněm předvádí v gymnastické souhře povinnou sestavu
Bodové hodnocení: provedení předepsané sestavy, v průběžném pořadí vítězí ten, kdo dosáhne nejnižšího součtu trestných bodů
![]()
CROSS-COUNTRY - TERÉNNÍ ZKOUŠKA - hodnocení fyzické kondiceodvaha + síla = kůň a jezdec absolvují trasu 32 různých terénních skoků; délka trasy12 km
Bodové hodnocení: zastavení před překážkou = odmítnutí poslušnosti - nejvýše 3 x 20 trestných bodů-poté následuje diskvalifikace
pád koně - vyloučení
pád jezdce - 60 bodů
překročení stanoveného časového limitu - 1s - 1 trestný bod
![]()
PARKUR - hodnocení poslušnosti a pozornosti koně
přesnost + krása = klasické skoky přes umělé překážky
Bodové hodnocení:
shození překážky - 4 trestné body
zastavení před skokem = odmítnutí poslušnosti - 4 trestné body
překročení stanoveného časového limitu 1s - 1 trestný bod
Všestrannost na olympijských hrách
Historicky zaznamenávalo Československo na olympiádách úspěchy v disciplině jezdectví v období před druhou světovou válkou, kdy bylo armádním sportem a dostávalo se mu zasloužené podpory. Zástupce drezurního ježdění pan Emanuel Thiel v roce 1924 obsadil šesté místo. V roce 1930 z Amsterdamu si zlatou medaili odvezl František Ventura s koněm Elliot ve skokové soutěži. Českoslovenští jezdci se zúčastnili úspěšně i v roce 1936 olympijských her v Berlíně, kde tříčlenný tým ve všestrannosti vybojoval čtvrté místo. Po druhé světové válce se Československo zúčastnilo olympiády v Římě, kde reprezentovali jezdec Šembera a Hrúzik. Naposledy v roce 1992 prošel kvalifikační limit až do Barcelony Jiří Pecháček v disciplině skoky, z důvodu nemoci koně však z bojů odstoupil.
Kvalifikačních závodů se Jaroslav Hatla zúčastňoval po celé Evropě a trénink absolvoval převážně ve Velké Británii, kde strávil celkem sedm měsíců.
![]()
koně
(aja, 25. 5. 2007 8:34)